Centrum Noordwijk aan Zee in trek bij eigen inwoners en toeristen

Foto: Bollenstreek

De verkoop van dagelijkse artikelen in het centrum van Noordwijk aan Zee is de afgelopen twee jaar toegenomen. De verkoop van niet-dagelijkse artikelen in het centrum van Noordwijk aan Zee is daarentegen afgenomen. Dat blijkt uit het ‘Randstad Koopstromenonderzoek 2018’ van I&O Research en DTNP, die het onderzoek hebben verricht in opdracht van de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Aan het onderzoek deden 85.000 inwoners mee. Uit het onderzoek blijkt ook dat het aantal mensen dat online winkelt nog steeds blijft toenemen. Dat heeft met name effect op middelgrote winkelcentra.

In 2016 werd in het centrum van Noordwijk voor 17,2 miljoen euro aan dagelijkse boodschappen, zoals levensmiddelen en drogisterijartikelen, besteed. Voor 2018 is een stijging te zien van ruim drie miljoen euro. In 2018 is voor 20,3 miljoen euro aan dagelijkse artikelen besteed.

De bestedingen voor niet-dagelijkse artikelen, zoals mode, luxe en vrijetijd, laat een ander beeld zien. In 2016 werd in het centrum van Noordwijk nog 28,3 miljoen euro aan niet-dagelijkse boodschappen besteed. De bestedingen aan niet-dagelijkse boodschappen komen in 2018 uit op 27,2 miljoen euro.

Boodschappen

De dagelijkse boodschappen worden in Noordwijk aan Zee uiteraard gedaan door vooral de eigen inwoners (69%). Die brachten vorig jaar 14,2 miljoen van de winkelomzet binnen. Toeristen (27%) kochten voor 5,6 miljoen aan dagelijkse boodschappen. Dat is, wellicht niet verrassend, veel meer dan mensen uit omliggende gemeenten (3%), die voor 0,7 miljoen aan dagelijkse boodschappen in Noordwijk aan Zee kochten.

De Noordwijkers zelf (56%) zorgden tevens voor een belangrijk deel van de niet-dagelijkse aankopen. Er werd voor 15,2 miljoen aan niet-dagelijkse boodschappen gespendeerd. Ook bij de niet-dagelijkse artikelen staan de toeristische uitgaven op de tweede plaats met 8,6 miljoen euro. Consumenten uit omliggende gemeenten zorgden voor 3,4 miljoen euro aan niet-dagelijkse bestedingen.

De dagelijkse boodschappen worden in Noordwijk aan Zee het vaakst gekocht op zaterdag (31%). Dat geldt ook voor de aankoop van niet-dagelijkse artikelen. Op zaterdag ligt het percentage op 36%.

De inwoners geven het centrum een 7,5 als waardering (totaaloordeel). In 2016 was dit nog een 7,6. De overige bezoekers geven daarentegen een 7,7 als waardering voor het centrum in 2018.

Noordwijk-Binnen en Noordwijkerhout

Op de winkelcentra van Noordwijk-Binnen en Noordwijkerhout zijn andere cijfers van toepassing. In Noordwijkerhout ligt het percentage van de eigen inwoners dat in Noordwijkerhout de dagelijkse boodschappen doen, veel hoger (86%). De niet-dagelijkse boodschappen worden ook vooral door Noordwijkerhouters gedaan, direct gevolgd door mensen uit omliggende plaatsen (17%). In Noordwijk-Binnen ligt het percentage eigen inwoners dat daar boodschappen doet eveneens op 86%. Ten aanzien van de niet-dagelijkse boodschappen valt op dat in Noordwijk-Binnen geen toeristische uitgaven zijn gedaan.

Bron: Randstad Koopstromen onderzoek