D66 vraagt aandacht voor parkeerbeleid

Met het oog op de aanstaande actualisatie van het parkeerbeleid – met name rond de Noordwijkse winkelcentra – stelt D66 schriftelijke vragen aan het adres van het college van B & W. LEES VERDER…..

Schriftelijke
vragen ex artikel 46 van het Reglement van Orde van de fractie van D66
Noordwijk inzake parkeren bij winkelgebieden.

In
de landelijke pers is recent weer aandacht gegeven aan de bereikbaarheid van
winkelgebieden. Doordat in veel branches de omzetten teruglopen en winkeliers
dat vaak mede wijten aan de slechte autobereikbaarheid en/of de hoge
parkeertarieven, is de oproep aan gemeentebesturen om hierin een
“winkelvriendelijk” beleid te voeren. Alle gemeenten willen immers een bloeiend
winkelgebied. Hoe zorgen we voor een aantrekkelijke bereikbaarheid daarvan? Wat
is bij een bloeiend winkelgebied het belang van de auto, de fiets, het openbaar
vervoer en het parkeren?

 

De
recente aandacht voor het parkeren bij winkelgebieden wordt mede ingegeven door
het rapport Vervoer naar Retail van de Erasmus Universiteit in samenwerking met
het Nationale Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV).

 

De
belangrijkste conclusies uit dit rapport zijn:

a.    Fiets en lopen zijn
(veel) belangrijker voor de omzet van winkels dan menigeen denkt.

b.    Parkeren en met
name de hoogte van de parkeertarieven zijn nauwelijks van invloed op
winkelbezoek en -bestedingen.

c.    Vervoer en
bereikbaarheid hebben een (veel) kleinere invloed op winkelbezoek en -bestedingen
dan andere factoren zoals nabijheid, sfeer, kwaliteit en winkelaanbod.

 

Op
1 september jl. heeft het nationale kennisplatform voor infrastructuur,
verkeer, vervoer en openbare ruimte (CROW-KpVV), mede naar aanleiding van het
rapport Vervoer naar Retail een elftal waarheden beschreven over parkeren,
mobiliteit en retail die niet overeenkomen met wat menigeen denkt of gelooft.
Een kleine bloemlezing uit deze publicatie:

 

·        
Gratis
parkeren bestaat niet;

·        
Omzetverlies
bij winkels wordt niet veroorzaakt door hoge parkeertarieven, maar vooral door
online winkelen;

·        
Parkeren
is een weerstandsfactor, geen attractiefactor;

·        
Gratis
of goedkoop parkeren leidt niet of nauwelijks tot meer bezoek of omzet;

·        
De
auto is minder belangrijk voor winkels dan winkeliers denken;

·        
Beleving
is het toverwoord bij winkelgedrag;

·        
Het
subsidiëren van parkeren is niet kostenefficiënt.

 

 

Vraag
1

Bent
u bekend met deze publicaties?

 

Vraag
2

Onderschrijft
u (op hoofdlijnen) de conclusies van het onderzoek naar parkeren bij
winkelgebieden?

 

Vraag
3

Bent
u voornemens om de resultaten van het onderzoek (alsnog) te betrekken bij de
actualisering van het parkeerbeleid en het economisch actieplan voor de
winkelgebieden?

 

 


– – – – – – – – – –

 

 

Noordwijk,
22 november 2014.