NOV wil ondergrondse parkeerplaatsenl

Foto:

Noordwijk – De Noordwijkse Ondernemers Vereniging volgt de ontwikkelingen in Noordwijk op de voet. Zeker als het de ondernemers betreft. Op dit moment staat er een aantal straatrenovaties en herinrichtingszaken op de agenda. Vooruitgang is een goede zaak, maar het aantal parkeerplaatsen dat hierbij verloren gaat is groot en dat baart de NOV zorgen.

Cees van Wijk, voorzitter
van de Noordwijkse Ondernemers Vereniging (NOV), ziet vooral de concurrentiepositie van Noordwijk dalen als het
aantal parkeerplaatsen afneemt. ‘Buurgemeente Katwijk bouwt een ondergrondse
parkeergarage met ruimte voor 600 auto’s, zeer nabij het centrum. In Lisse kan
er nog altijd gratis geparkeerd worden. En in Noordwijk gaan – als het tegenzit
– meer dan 100 parkeerplaatsen verloren bij herinrichting van een aantal
A-locaties. Dat betekent dat de keuze van dagtoeristen en streekgenoten om te
winkelen en recreëren eerder op een andere gemeente valt dan op Noordwijk. Dat
is geen goede zaak.’

 

De plannen

Welke plannen staan er nu
op de agenda? Van Wijk: ‘De Rudolf Tappenbeckweg wordt gerenoveerd en
heringericht. Hierbij gaan 35 parkeerplaatsen verloren. De Parallel Boulevard
wordt heringericht. Onlangs is er een informatieavond geweest, waarbij met name
de discussie is gevoerd over de gewenste snelheid: 30 km of 50 km. De NOV is
voorstander van de 50 km variant. Er gaan dan volgens het huidige ontwerp 49
parkeerplaatsen verloren. Daarnaast zijn er plannen om het Palaceplein her in
te richten. Dat kost 16 parkeerplaatsen. Als er daarbij voor wordt gekozen om
de Koningin Wilhelminaboulevard verder door te trekken, scheelt dat nog eens 19
parkeerplaatsen. Een ander voorstel is het autoluw maken van de KW Boulevard in
de weekenden tijdens de zomermaanden. Wat inhoudt dat er op de drukste dagen
van het jaar niet meer geparkeerd kan worden op de KW Boulevard. Het gaat dan
om een tijdelijk verlies van meer dan 100 parkeerplaatsen.’

 

Ondergronds parkeren

‘Vooralsnog heeft de gemeente geen concrete plannen
gepresenteerd om die plekken te compenseren,’ zegt Van Wijk. ‘De gemeente zou
voor iedere opgeheven plek geld moeten storten in een parkeerfonds, waarbij die
gelden specifiek worden aangewend om nieuwe parkeerplaatsen te creëren. Dat
wordt van bedrijven en particulieren ook verwacht. De voorkeur heeft dan
ondergronds parkeren. Geen blik meer op straat verhoogt de leefbaarheid en
uitstraling. Te denken valt aan een ondergrondse parkeergarage aan de Maarten
Kruytstraat, het Palaceplein of het Wantveld. Tot die tijd zou een oplossing
zijn om te verwijzen naar particuliere parkeergarages, zoals die bij Copper, de
Vomar en het Palace Hotel.’